orang baik hati

Sunday, December 4, 2011

Aibkan Orang atau Rasa Bersalah?

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...salam 1 dunia...

mode: serius...

pagi tadi, rehays aku saje2 blogwalking kt blog sendiri...saje2 mengimbas kenangan...pastu, dah bosan aku blogwalking ke bog-blog lain, berjangkit ke blog orang lain, orang lain lagi, lagi dan lagi...secara tak sengaja, sampailah di satu blog lucah yang agak xsenonoh...URL mcm biasa jer...xmenampakkan apa2 yang meragukan...(nama blog dirahsiakan, kang korang cari pulak...) huhu

aku just go through jela...scroll down...scroll down....byk betul video...tetiba, mata aku tertancap kat 1 video ni, korang mesti pernah tgk video kan, Youtube lah contohnya...mesti ade gambar motionless sebelum kita start video tu...dlm hal ni, gambar yg aku nampak kt video tu adalah seorang yang aku RASA aku kenal!

dgn penuh teruja aku pon terus jelah play video tu...video yang berdurasi beberapa minit tu memang memfokuskan wajah orang yang aku kenal tu...dan aku rasa orang tu memang DIA! 99% dia! tapi aku xsure lagi la kan betul ke x, sebab aku kenal je, xrapat pon...rasa-rasa jer..

kesilapan yang aku lakukan adalah, aku telah komen kt video tu...aku guna acc google aku yg lgi 1, bukan yang aku biasa guna...(da removed da komen..) KLIMAKS nya, beberapa jam lepas tu...aku tengah merayau-rayau kt newsfeed FB, tetiba ada messages kt inbox... MENGEJUTKAN!!! org yg aku rasa dalam video tu...! so, that's it... that's really that person (aku perkenalkan dia dengan nama 'X'! X told me not to tell anyone about that video....  tu belum penamat segalanya....

_______________________________________________________________

it's fine for me.. to keep it by myself.. tapi masalahnya di sini aku rasa serba salah....aku kena simpan rahsia yang xelok...somehow, i feel like i involved in that 'thing' too... terasa berdosa pulak... tp aku kena hormati hak X yang xnak aku hebohkan kat sape2...betul lah jugak, nanti dia yang malu...memang malu besar lah... berdosa besar sebenarnya bila kita membuka aib orang...

                                                              
"Janganlah saling mencari-cari aib (ghibah) sesama kamu..." 

                                                                    (Surah al-Hujaraat, ayat:12)

Mengumpat yang dibolehkan...

1) Kes penganiayaan : Si Q telah menganiaya saya bla3...
2) Kes kemungkaran : Si Q telah melakukan bla3..tuan tolong cegah...
3) Meminta fatwa : bercerita keaiban utk mendptkan fatwa/pendapat dr ahlinya
4) Langkah berhati-hati : berkaitan dgn rakan kongsi perniagaan, amanah, perkahwinan dan sbg.

kalau aku membuka cerita ni, adakah ia termasuk dalam kategori ke-4? aku xperlukan jawapan...

_______________________________________________________________

apa yang terjadi ada hikmahnye...

...dan aku rasa aku tau hikmah disebalik aku terjumpa video X ni... aku rasa aku kena lebih berhati-hati di dunia siber ni...even aku ni lelaki...xmustahil perkara buruk boleh berlaku kat aku kan..? aku rasa korang faham aku cakap ni dari segi apa...

jadinya, aku either kena simpan rahsia ni or kena lupakan semua ni...TAPI...aku harap sangat X akan INSAF... ye lah..aku faham....kita manusia, xlepas daripada membuat kesilapan...tapi selagi kita masih bernafas ni, insyaALLAH, Dia akan menerima taubat kita kalau kita bertaubat dgn sebenar-benar taubat...aku pun bukan perfect sangat nak nasihat orang...tp ingat, jangan tengok orang yang nasihat kita, tapi apa yang dia nasihatkan...that is even more important... aku pun bukan baik sangat and pernah buat silap,,,i admit it...cuma kita kena fikir lah masa depan kita...insyaALLAH kalau umur dipanjangkan, ada family, ada karier, nak jd cikgu... xkan nak hancurkan masa depan kita kat dunia ni? masa depan kat akhirat lagi...? bila fikir balik,, ketar jugak lah lutut aku... 

kalau kita nak berubah on the spot dari (contohnya) kaki mabuk, kaki perempuan, or segala jenis kaki yg ada  kepada orang yang duduk berteleku beribadah atas sejadah 24/7 memang mustahil lah..kalau ada, ALHAMDULILLAH... so, at least kita improve diri kita, even walau sikit sekelumit dan secebis pon... kalau kita jenis kluar mana2 selalu xtutup aurat, lepas ni kita tutup aurat...bukan susah pon.. Islam itu Mudah dan tidak membebankan...senang je nak dpt pahala...senang jugak nak dpt dosa...huhu

and actually, aku sendiri pon dah beberapa kali berhajat nak berubah...tapi selalu xjadi...iman masih lemah kot...nak berubah doesn't mean yg aku ni teruk sgt, cuma nk yg lebih baik la dari diri kita sekarang ni... tapi mungkin apa yang dah terjadi pagi td merupakan satu titik tolak bagi aku untuk berHIJRAH ke arah yang lebih baik... walaupun sikit... dan berhati2 dlm apa jua perlakuan aku... semoga ALLAH memudahkan segalanya...insyaALLAH...sekian, yang baik dtgnya dari ALLAH, dan yg buruk dtgnya dr kejahilan dan kelemahan aku sendiri...aku hanya insan biasa...

          pesan Rasulullah S.A.W:

     ...jgn sebar kebaikan kita, jgn sebar keburukan org...
     ...sebar kebaikan orang, ingat keburukan kita...




wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh... salam 1 dunia...

#notakaki# dialog dalam drama kat tv pagi td... isteri: "yoyo tu tidur xingat dunia..." mak mentua: "xingat dunia xpe, jgn xingat akhirat..." suami: *tengah minum air, tersedak*





1 comment: