orang baik hati

Tuesday, May 31, 2011

Pasar Malam~~~

Salam...hehe ptg td g pasar malam...rndu nk g pasar malam ngn geng2 stalkers pnye pasal! haha lgpon mak aq ajak...follow jela....erm,,bli pe je td erk...laksa, murtabak, sate, cendol, mi sup...huhu tmbah plak lauk yg sedia ada kt dapur...huhu nk dmkn 3 beranak! okeis la...abes da pon...

smbil jalan2 kt pasar td aq pon meng'compare' la pasar malam Maran ngn kt Mengabang Telipot tuh! huhu jaoh beza...kalo gerai..mcm kt sana byk ag...tp dr segi kuantiti mkanan,,,memg masyukk gler ah yg kt cni...rambang mata aq td tgk mknan byk gler!! huhu~~

pas tu pusing pnye pusing,,, ayah aq plak mhilang...kaki dye 2 xbpe elok ag...tp suka jalan sorg...*huhu xtw la memg dye jalan sorg2 ke,,,aq n mak aq yg tggalkn dye kt blakg... ;P hihik...

so,,aq n mak aq round2 la kt tmpt bju2...dlm misi mncari ayh ku yg hilg dlm keramaian umat mnusia... and secara TAK sengaja,,aq tnmpak "LELONG BAJU...1 = RM10"

"erm,,,mak. nak tgk bju jap...,"kataku trsenyum sumbing.
"hah, g lah...mak memg suka cari ayh aok sorg2 pon..."*tgn didada mata keats! hahaha~~~ xde lah...
mak aq bg jer...mak aq pon tggu je kt lua grai 2...kot2 la ayh aq nmpk nnti..hihi

then,,,aq pon mmlih bju...mle2 ade ag pmlik grai 2 2-3 org..ttbe smua hilg tah kmane...isy,,aq nk byar ni.
ble aq jguk je mke kt tmpt byr, ad sorg pcik 2 tgah usyar brg nk tnya hrga...dye nmpk aq tros dye tnye... "dik, bpe nih??"

aq trgamam dctu...helo pakcik...sy yg brbaju billabong n bselipar spako putih ni ade gye pmilik grai ni ke? mentg2 la aq tgah pgang tshirt kn...suka suki jer...adeyyhh!!! then, bru la abg grai 2 dtg dr grai dpn...*g ngusyar akak grai busana muslimah upenye... =,=" xpasal2 aq jd mgsa kt cni...

so,,,blek la ktorg skeluarga...smbil aq sempt grab 2helai bju...hihihi~~~ nike n adidas...bese je.. xlawa pon..

mggu dpn g lg! haha~~~

byk gk gmbr aq snap td...tp blutoth ni da xelok blek..hadoi~~~ nikmat sementara....

Monday, May 30, 2011

Desa Bina Diri

Salam....hari ni aq n family (abah, emak n abg long aq) g jerantut... sebab abg long aq tu nk g lapor diri kt tmpat kerja baru...aq just tw dye dpt kerja tp xbrapa nk amek tw dye kerja ktne...so, setibanya kt tmpt tu,, aq nmpk besar punya signboard t'tebeng tpi jalan... "SEKOLAH TUNAS BAKTI JERANTUT"... dlm kepala aq ni ligat berfikir gara2 blur n keliru antara tunas bakti, tunas puteri n semai bakti... yg ni yg mne ea??? gerutu aq seorg diri...*cm novel plak... haha~~~ pas tu tgk psekitaran bru la aq egt tunas bakti ni ala2 henry gurney... tp under JKM (Jabatan Kebajikan Masyarakat)...oooohh,,, and abg aku dtmpatkan brhadapan skolah tu...kt Desa Bina Diri..*rujuk tajuk entri..

lg skali aq keliru,,,tmpt pe ni???

mcm tmpt PLKN ke? tp...nmpk la ade 5-6 org lelaki bkeliaran...jalan sorg2 xhirau ke org laen.. huhu~~~ rupanya tmpt pnmpatan org2 yg kureng siuman or org2 yg mrayau kt bndr tu...yg dok kaki lima...JKM kutip n sumbat kt ctu

and td jgak...smentara mnggu housemate abg long aq 2 kua rehat,,,,sempt la mmrhatikan gelagat phuni2 Desa Bina Diri atau ringkasan nye DeBiDi...*haha ske ati aq jer.. ade sorg uncle india tu...mrayau2 then dye bkak bju n baring ats jalan tar...pastu,,,,garu2 blakg dye ats jalan...aiyyoo uncle...berderai ketawa mak aq tgk... haha~~~ lme plak 2 dye bergaru kt jalan tu...sdap ngt kot! then, ade sorg lg agk muda la...lme da dye cm prhati ke ktorg yg relax2 bwh garaj 2..ttbe dye dtg dkat n tabik kt mak aq...mak aq juz wt xlyn je...huhu mcm2 la org ni kn...tp cm sian gk kt dorg...ye la,,,bosan kot dok dlm tu...kalo yg agk2 waras tu bley gk soh bcucuk tanam ker....ni kalu hok gtu,,, mkn tdo mrayau jela...

so,, harap2 abg long aq 2 brtahan la dok ctu...jgn abes kontrak nti jd cm dorg suda..hihi~~~

p/s: huhu xde gmbo la td...egt nk brposing dpan signboard sekolah tunas bakti...xsempt..nk cpt g anto brg..aduss~~~  

Jumpa pon blog aku... =,="

Salam...segho lamo dop update blog nih...eh,,,ehem2!!~~ lupa tukar mode bahasa...rasa lama sgt dah xupdate blog nih...last...14Mei...sehari sblum Macbeth..huhu so,,,agak banyak la sebenarnya yang aku nak share. cuma dah hilang dah...cepat betul masa berlalu...habis dah Sem2.. rasa macam lagi cepat dari Sem1. padahal, Sem1 pendek je. dala aku masuk lmbt sebulan...maybe itu menandakan aku seronok Sem2 ni..banyak giler aktiviti Sem2 ni...English Week, Sambutan Maulidur Rasul, Kejohanan Olahraga Tahunan, Senamrobik, Language Camp, Movie Night, Malam Apresiasi Vokal dan Koir, Macbeth Dramatization, Trip to Gambang...huhu byk n menyeronokkan!! aktiviti lain cam berjimba kt KT, pantai...n ELS memg bes giler ah! plg bes time ELS group William...Treasure Hunt, main tepung je lebih...Hunt nya ntah ke mana pon xtau..n aku memg basah lencun hari tu...huhu terbaek la! melepaskan kegilaan sbeluum g Gambang..hihi~~~

aku nak masukkan gmbar tp akibat trlalu banyak...aku pon da xtau nk post yg ane...huhu spnjg sem ni je.. dah 1000++ gambar aq ambik guna kmera aku...xpon kamera zuly.huhu aku memg suka ambik gmbr,, bgmbar agk kureng la...

overall, Sem2 ni aku memg SERONOK tahap gaban la...huhu dengan persatuan baru, STALKERS...


kiranya hari2 aku kt IPG ni xla sesunyi Sem1...huhu korg memg terbaek la...!!

ditambah plak dgn jiran2 n mber2 rapat...

trmasok la budak 3 org nih..the triplet! dari kiri : Tai, Mamat, Amar...




kalau dok borak rmai2,,,memang xsah kalo xde bunyi ketawa 3 org ni,,,haha!!! aq gelak pon mybe sbab dorg gelak..~~~termasok la skali Aqmal Abid... rumet si Tai ni...supo jah!

dan......adik munch @ alimi haikal
ni lg sorg...wpon blum diiktiraf sbg ahli stalkers...tp dye tetap dlm geng2 stalkers...kehadiran nya ibarat penyeri dikala duka...haha~~ *dye yg slalu berduka...heh~ sedikit emosi orgnye...

skrg aq nk cte sal classmate aq lak la...yg laki jela....

Ewan The K.U
Nama sebenar Muhammad Zulhelmei Syazwan bin Sulong...dia ok ar,,,sbg KU kn...nmpk la kekaliberan dctu...tp giler2 jgak...atlet ni..bab2 balapan, lari 200m, dan melarikan diri memg terer la...haha bgus2!!!

ni gmbr kt homestay indera mahkota
and yg lain2, Zafik, Fahim, Tai, Mamat, Amar, Paan, Jepih, Eko, Apix, Zuly, Cai, Willy....and xde dalam gmbo, Che Mut, Aridas and Jowy...time kt homestay ni memg terserlah sgt yg korg memg GILER!! haha~~~ wpon dok sehari je.. aku xtau la bkpe...kejutan budaya berada dnegeri org ke,, excited masuk homestay lawa ker....tp memg happening gler la.. lagi2, umah kita je yg bpghuni kt ctu...nk wt pape pon jiran xkesah. *sebab jiran xde.. mjur la kita x berkarok mlm2 kn...sebab sume ngntok pas tgk Narnia...huhuk

pape pon,,,, korg2 memg mgumbirakan hidup aq Sem ni...and...semoga kita trus brkawan smpai bila2... Insya Allah.... ukhwah fillah abadan abada~~~

jumpe lagi Sem depan!!! ilal liqa'...






Friday, May 13, 2011

DEMAM...

salam...balik je pasa mlm ptg smlm, da start brsin2...aq tros mkn panadol 2biji...tido pas isyak,,,then bgon kol 12, siapkan ISL miss amrien soh submit folder...rse cm da ok cket. aq bgon je pg td,,,fuh~~ rse dmam tros... nk djadikan crite, kelas miss kt lang. lab 1,,,aircond pepagi buta...dala 3jam,,,aq ase cm da beku da...kebas2 abeh tgn..pucat xyah cter ar...tp still wt cool ag...time rehat g mkn kt pok peng...dak2 len study week an, so, bley kluar mkn kt luar...jalan kaki la dr Teltrac g pok peng...msok kelas ms.salma for ELS aq da ase cm mken trok,,,spnjg 2jam tu rse cm lme gler...aq da mken xlarat n mken panas da...miss da ajk g klinik, aq xnk..pas kelas, aq gagahkn dri bjalan kaki blek n telan ag 2biji panadol...pas tu rse r bpeluh cket,,tp cm xslesa an,,,aq pon call miss, nk g klinik...at least ubat klinik ok cket kot dpd aq telan xtntu hala...huhu skg ase cm ok xok je la...jap ase segar, jap ase cm xlarat..huhu harap2 cpt la aq sembuh,,,huhu pg ni ade fmily day kazoku, sok ade rehearsal macbeth dramatization, lusa da perform,,,xkn aq dmam kot...hmm,,,,InsyaAllah...aq sembuh...dgn obat2 yg ade ni...tawakkal je la...da ikhtiar dgn mkn obat2 wrna wrni ni...

Tuesday, May 10, 2011

berbunga hatiku

balik jer Macbeth mlm td,,,hujan + angin kuat... aq tros balik blik n bgegas buat ISL LDV...aq xtau npe aq gmbire sgt mlm td wpon keje byk gler..haha gler kot!~~ aq pon xphm r ngn prasaan aq nih,, kekdg prkara yg simple je bley wt aq mrh...tp ble keje brlambak gni, bley plak aq gmbira...mgkin sbab tu............

....TAPI....

cm mgarut plak... (kuat berangan...) hmmm,,,pape la...sronok gk kalo slalu cm ni...ok pe...xde la stress sgt3!!! hehe,,,hopefully, pe yg aku angan2 kan tu jd knyataan...bes gk,,haha!!! =D *giler lagi... tido pon lena n puas siap brmimpi2 lg..heee,,,, sngih manjang!

siap wt stat fb ag mlm td...

Sunday, May 8, 2011

Selamat Hari Mak...


Azizah binti Ariffin
22 hb Mei 1955
Pengkalan Hulu, Perak
Anak ketujuh daripada 10 beradik
Guru
Married to Md. Satar Majid
30 hb Disember 1983
3 Anak Lelaki, 1 Anak Perempuan

ni la serba sedikit sal mak saya,,,hee,,,comey x mak saya??
luv u mak!!! =) 


Add caption
 KAMI SAYANG MAK........ <3 <3 <3  =)

Saturday, May 7, 2011

BerSENJAKALA dikala petang...

salam,,,

mlm td koir, pg td koir, tgahari pon....so,,,ptg ni... release tension sblom berkoir mlm ni...

...dgn cara...



mnonton filem SENJAKALA...huhu seram gk r...bes3...lg2 tgk kt blik org..haha kt blik aizuddin.. tgk pon dgn Aiman,Aizuddin n Alimi jer,,,yg laen2 xjoin,,,

basically, not bad la cter dye,,,seram la jgak..n ade unsur2 jiwang cket,,romantik. haha lawak!

and...part ni plg mengejutkan!! haha,,,tkujat den nengok eh,, *tp hntu dye xbyk sgt ah...



so: ni rating ktorg...

penulis: 7/10
aizuddin: 7/10
aiman: 6/10
alimi: 6.5/10 (pnonton plg pnakut.. =D)

then,,ptg ni nk g dinner awl cket. pas tu get ready 4 the choir tonight,,,hmm....hopefully everything will go well as planned...hihi jgn la koir kelaut blaka...dala akapela jer,,,haha

Friday, May 6, 2011

Tazkirah Jumaat #8 Ibu, Engkaulah Ratu Hatiku

Ibu…Ummi…Mami…Mak…Mek…Indai… dan sebagainya merupakan panggilan anak terhadap insan yang mengandungkan,melahirkan,menyusukan dan mendidik mereka dengan penuh kasih sayang…jasa dan pengorbanan seorang ibu sememangnya tidak dapat dinafikan lagi..malah pada penelitian dan pemerhatian saya,kebanyakkan anak-anak lebih rapat dengan ibu mereka.Boleh tanya diri masing-masing tentang itu.Anda ada jawapannya. Pada artikel kali ini,saya mahu berbicara tentang insan yang dipanggil ibu..namun tidaklah bermaksud menafikan pengorbanan dan kemuliaan seorang ayah.Kita berbicara tentang ibu sebagai tanda besarnya pengorbanan ibu, yang perlu diletakkan di tempat yang sewajarnya.Pengorbanan dan jasa yang perlu dikenang sepanjang masa,bukannya hanya pada Hari Ibu semata-mata.Setiap hari sepatutnya hari ibu…bukannya sekali setahun.
Firman allah s.w.t:
“Dan Tuhanmu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata,dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkat kepada mereka(sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “AH”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka,tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun)”.
Sebuah hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a menceritakan bahawa baginda Nabi s.a.w telah didatangi oleh seorang lelaki lalu bertanya kepada baginda s.a.w yang bermaksud:
“Siapakah orang yang patut aku berbuat baik?. Rasulullah s.a.w menjawab ibumu. Kemudian siapa lagi?, ibumu. Kemudian siapa lagi?,ibumu.Kemudian siapa lagi?, bapamu,kemudian orang yang paling hampir denganmu dan seterusnya
Baginda Rasulullah SAW telah menggariskan satu dasar bahawa Islam amat mengutamakan kepada si ibu sebagai insan yang layak menerima segala layanan yang terbaik dari setiap anak-anaknya ini kerana segala pergorbanan yang ditanggung oleh ibu sepanjang tempoh kehamilan diikuti dengan proses melahirkan, kemudian memelihara untuk membesarkan kita adalah satu tempoh yang amat sukar. Namun begitu, ia berjaya diatasi dengan sebab rasa kasih sayang yang mendalam dalam diri si ibu berserta sokongan dari si bapa.
Memandangkan begitu banyak jasa dan pengorbanan oleh ibu, maka selayaknyalah ibu diberi penghormatan yang begitu tinggi, ini tepat sekali dengan sabda Nabi Muhammad SAW:
“اَلْجَنَّةُ تَحْتَ أَقْدَامِ اْلأُمَّهَاتِ.”
Maksudnya: “Syurga itu berada di bawah telapak kaki ibu-ibu.”
Hal ini dapat dilihat dalam kisah Alqamah, di mana beliau begitu sukar untuk melafakan kalimah syahadah di saat sakaratul maut kerana perasaan ibunya yang tergores di atas layanannya, walaupun Alqamah kuat beribadah tetapi beliau telah melakukan sesuatu yang mengguris perasaan ibunya, lalu ibunya merasa kecil hati dengan tindakannya, sehingga ibunya sukar untuk memaafkannya. Peristiwa ini perlu dijadikan iktibar oleh kita semua, semoga perkara yang dialami oleh Alqamah tidak terjadi kepada kita.
Maka, janganlah sesekali kita melakukan perkara-perkara yang boleh mengguris perasaan dan menyakitkan hati mereka. Terutama kepada golongan remaja yang sering terlibat dengan masalah sosial di mana perbuatan dan perilaku tersebut boleh mengguris perasaan dan mengecewakan harapan ibu yang impikan setiap anak mereka menjadi insan berguna dan sentiasa menjaga nama baik keluarga bukan dengan menjatuhkan maruah keluarga.
Kerana terdapat kes-kes yang mengecewakan kita telah berlaku dan dipaparkan di dalam media seperti ibu bapa didera oleh anak sendiri, malahan ada yang sanggup membunuh ibu bapa apabila permintaan mereka tidak dipenuhi atau perbuatan mereka dihalang oleh ibu bapa. Perbuatan derhaka seperti ini adalah disebabkan telah hilangnya nilai keimanan dalam diri dan jiwa kerana telah dikuasai oleh syaitan serta kewarasan akal fikiran hilang disebabkan pengaruh pil khayal, dadah dan sebagainya. Mereka ini perlu bertaubat kepada Allah SWT dan memohon ampun di atas segala dosa-dosa yang dilakukan, mudah-mudahan hidup akan diberkati dan dijauhkan dari azab siksaan api neraka Allah SWT.
Bagi menghargai segala jasa ibu, maka berbagai cara perlu kita lakukan untuk menghiburkan hati mereka. Diantaranya kita memperuntukkan masa untuk menziarahi ibu, bercuti bersama-sama ibu, membawa ibu bersiar-siar ke tempat yang menarik, menghadiahkan sesuatu yang menjadi kesukaannya, sentiasa mendoakan mereka, dan melakukan apa sahaja yang menyenangkan hati mereka, sebagai tanda penghargaan serta kasih sayang seorang anak kepada ibu.
Persoalannya? adakah kita telah melakukan hal-hal sedemikian kepada ibu kita? adakah hanya sekadar bila tibanya hari raya, atau hari ibu, barulah kita tertanya-tanya di mana dan bagaimana keadaan si ibu?. Sedangkan ajaran Islam menegaskan bahawa ibu hendaklah diberikan perhatian dan layanan pada setiap masa. Sebagai anak, kita perlulah sentiasa mentaati dan mendoakan kesejahteraan serta keampunan bagi kedua ibu bapa agar hidup kita diberkati Allah. Jika ibu bapa kita telah meninggal dunia, hadiah yang paling bermakna untuk mereka yang amat kita kasihi ini, ialah mendoakan kesejahteraan untuk mereka, agar Allah Taala sentiasa merahmati dan mengampunkan segala dosa-dosa mereka.

Great Happiness!!! xoxoxo

salam...

aq SRONOK!!!

habis dh smggu...presentation KKP pon da abes...bg pndapat aq sndri, aq memg puas ati sgt2 la dgn presentation aq ni,,,rse nye yg tbaek la aq wat dlm2 byk2 presentation aq spnjg 2sem ni..hihi lntak la kalo lecturer nk kte aq mbce slide ke, 'robot' yg present ke, xnatural ke..ad aq kesh?? aq lbey taw mnilai dri sdri... *so, lg baek kalo aq bg mrkah aq sdri kn? ngee~~ first LDV presentation...aq ase aq ok lar, xbyk sgkut2... n aq dpt kawal prasaan aq ble present, no more shaking...kot,, mybe ade tp xobvious,, SS forum lak, aq wt cm bese jer,,wpon dalam gabra yg tramat sgt! ce bygkan, spatotnye grup  ke3 present, then ttbe grup 1,2 dpt extend sbab ahli xde.. so, grup aq la kne wt. dala mlm 2 xprepare lgsg ag,,tnpa ltihan, n aq pon xtau text ahli panel aq,,men redah jerr...n ade la..3,4 org classmate aq puji cre aq hndle forum,,tengs r korg...n ahli panel aq pon, tengs gk.. syahirah, damia, najihah farhanah (pedot) n eko...wpon kte wt 2 da agk2 cm on the spot da,,tp mnjadi gk.. yg tkurang 2 adat r kan...dala cuak dgn xprektis nye, first presentation plak tuh,,huhu ce bygkn ce bygkn...

n for now,,,aq juz kne fikirkan sal koir, Macbeth drama, n KKP LDS,,,hee~~ tggal lg 3mgu lg nk abes sem nih,, sronok!!! nk cuti... =,="

n lg 1,,,nk gatu,,ni post aq yg ke-100!!! hehe sronok lg!! haha mnjdi seorg blogger yg smakin aktif memg sronok..smoga tros bgiat aktif la dlm dunia blogger nih,, hehe *ayat cm smbut bfday jerr...

mggu ni pnuh dgn kegembiraan!!! great happiness!!! =D

Sunday, May 1, 2011