orang baik hati

Sunday, December 15, 2013

interview = psiko

assalam. hai. tadi aku ber-chatting dgn sahabat aku melalui FB. borak punya borak, dari nelydia senrose, menginjak ke sukan sea, menginjak ke result exam dan last-last sampai ke interview SPP (Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran). FYI, kitorang yang habis degree IPG ni akan ditemuduga oleh team SPP sebelum graduasi and di-posting-kan. (aku pon x tahu sgt proses dia huhu) so, skrg ni senior2 aku tgh kelam kabut duk study utk interview ni lah. susah katanya.

dan aku, yang masih mentah muda remaja ni duk usyar-usyar jelah situasi tu mcm mana. malas nak fikir sgt lagi. praktikum pon belum weii ! haha ada hati nak fikir pasal interview.

kalau nak kata interview ni, seingat aku la, aku pernah di-interview dua kali. tu termasuk yg nak masuk IPG nih. disebabkan interview IPG ni macam dah klise kan haha, aku nak citer pasal interview satu lagi. masa aku form 4.

interview Tokoh NILAM.

Nilam... x tahu? Nadi ILmu Amalan Membaca.
ala, dulu BUKTI. hoho.

masa form 4 aku terpilih wakil sekolah untuk peringkat negeri. tapi bukan aku sorang la, hebat sgt tuu..
aku, Zaimin dan Suhaidah. hehe trio~ interview tu one of the stages laa. banyak jugak kot stages dia. kena tulis esei, ade macam explorace etc. (x ingat dah) kemuncak dia interview tu. here comes the story hehe...

aku masuk je bilik tu, bawak la sume koleksi buku NILAM aku. ade la 6,7 buah kot haha. terus dia tanya bla3... huhu... yg aku ingat dia tanya, your favorite story book. general la kan? masalah nya, aku mmg x expect yg dia nak tanya in English. haha. aku pon tergagap-gagap la duk translate citer aku tu to English :p

situ dah nampak dah fail nye. aku teruskan jugak haha. lepas habis tu, dia tanya lagi, "what'd you do if you met your favorite author?" aku masa tu dah fed up dah. haha stress aku, dia plak byk tanya. rupanya makcik yg ckp bahasa Melayu tu tanya soalan basic je mcm "apa itu tulang buku", "apa kegunaan glosari"..etc. aku pon dgn nada menyampah nye menjawab, "of course i'll feel happy, and i'll take some photos with him" masa tu konon2 la adore Ramlee Awang Murshid sbb dia je yg aku kenal. *sambil muka imagine jumpa dia* haha.

pastu interviewer tu cam tersenyum sinis je kat aku. aku tau dah, hmmm mesti kalah. tp aku seronok dapat kenakan dia gitu haha. menyesal la jugak tp nak buat camane. haha. so, trang tang tang dah la aku kalah kan. but Suhaidah, she got the third place. tahniah ! janji aku seronok dpt jenjalan Kuantan. :p dpt gi ECM pakai baju sekolah. haha. masa tu ECM baru bukak.

moral of the story is, jgn cepat gelabah or marah bila jawab soalan..in the other words, calm down and control your emotion. yea, being in that situation can change you to the other you. kadang2 kita bukan macam tu pon, tp disebabkan emosi yg x terkawal, habis sume tunggang-langgang. apa yg x patut keluar, terkeluar. apa yg patut keluar, hilang tah ke mana. dgn pengalaman buruk aku tu lah, aku cuba buat yg terbaik utk interview IPG. i've learnt from mistakes and seriously, i had fun being interviewed kt IPG Afzan 3 yrs ago. :-) wassalam.

#notakaki#kekadang betul jugak quote ni; "My attitude depends on how you treats me." kalo mood interviewer ok, aku pon ok lah. hehe



No comments:

Post a Comment