orang baik hati

Monday, May 28, 2012

my old days

assalamu'alaikum
salam satu dunia.

entri ni aku nak cerita sikit sal 
zaman budak-budak.

pasal m.e.n.g.a.j.i .
yeah. mengaji.

mesti semua orang ada pengalaman
masing-masing bila cerita sal mengaji ni kan?
aku pon mcm tu walaupun aku lain sikit.
xdela mcm cerita klise dalam tv tu...

mlm2, bwk iqra/muqaddam/Al-quran
and lampu suluh gi mengaji rumah tok guru...

aku xlalui semua tu.

aku mengaji kat rumah je.
mak and abah yang ajar.
so, pengalaman tu lain sikit.
masa tu, mak and abah tolong ajar anak-anak cikgu
kat kuarters aku duduk tu jugak.
so, ramai la geng2 mengaji kat rumah aku. hihi

aku ade 1 perangai.
aku xsuka kena tegur bila aku mengaji.
HAHA bajet kan? *bajet qari je. -.-''

konon-kononnye la...

baca dala salah. tajwid berterabur.
time tu, aku dalam darjah1-3 gitu la..

sampai 1 tahap tu, aku menangis bila mak aku tegur.
ala, macam aku xboleh concentrate la asyik ade org menyampuk je. 
HAHA *bajet lagi

hakikatnye... hehs.

pastu, kena marah. sebak2. and terus stop mengaji.
aku start iqra' time tadika kot. aku xingat aku start bila n iqra' berapa.

tp seingat aku, aku baca muqaddam masa 5 tahun.
masa kat sabah lagi.

erm, ada 1 lagi.
masa darjah 1 kot, aku habis iqra' 6.
pastu mak aku cakap, 

minggu depan gi temerloh, kita beli Quran baru untuk adik...

aku dgar "al-Quran", aku takut.
sebab al-Quran tebal, besar...
pastu aku ckp kt mak aku, 

mak, nak ulang balik iqra' 4. takut la...

ok fine. kau nak sangat kan? jangan menyesal. kita putus.

mak aku cakap ok je. heeee...

aku pon ulang balik and start al-Quran time darjah 2.
khatam darjah 4. hihi~
lepas pada tu, ada la lagi rentetan pengkhataman al-Quran aku.
time sekolah menengah. xingat da.

*******************************************

Az-Zakirin ( Orang yang ingat)
Mereka yang membaca sekitar 10-49 ayat.

Kata Abi Said Al-Khadari:
Siapa yang membaca pada suatu malam 10 ayat al-Quran
adalah dituliskan daripada golongan yang ingat.

wallahua'lam... ^_^

#notakaki#baca lebih sikit bley?? boleyhhh!!! lagi banyak lagi bagoss!!!

No comments:

Post a Comment